زمانی که می توان از ماشین حساب استفاده کرد چرا باید چرتکه یاد بگیریم؟

در قسمت مزایای آموزش چرتکه برای کودکان بیان گردید که هدف از آموزش چرتکه تنها تقویت درس ریاضی کودکان نیست و این یکی از کم اهمیت ترین اهداف آموزشگاه هوشمند البرز در در آموزش چرتکه است ، چرتکه تنها وسیله ای (بهانه ای) است برای تقویت مهارت های ذهنی کودکان ، مهارت های تمرکز ، دقت ، افزایش سرعت عمل و … که به طور کامل در قسمت مزایای آموزش چرتکه تشریح گردید .

  

آیا شرکت در کلاس های چرتکه مانع نوشتن راه حل تشریحی در حل مسائل ریاضی نمیشود؟

پایه اصلی روش های آموزش در کلاس چرتکه بر مبنای همان اصول پایه ریاضیست و تنها تفاوتی که در سبک آموزش چرتکه به وجود می آید بازی با اعداد و روابط بین آن هاست به عنوان مثال در یکی از روش های محاسباتی چرتکه برای تعریف عدد ۷ آن را به صورت ۲+۵ تجزیه می کنند و با استفاده از این تغییر (شکستن عدد) محاسبات ذهنی را انجام می دهند .

همچنین در کتاب های آموزش چرتکه نمونه هایی از مسائل ریاضی مطرح شده در کتاب های ریاضی پایه های تحصیلی مختلف قرار داده شده است تا فراگیران روش های حل تشریحی آموخته شده در مدارس را در اینجا نیز داشته باشند.

آیادانش آموزان  در زمان محاسبات ذهنی چرتکه با توجه به حالت و فرمی که به انگشتان خود می دهند، تصویر نامناسبی را در دید مخاطب نسبت به دانش آموزان ایجاد نمی کند؟

یکی از مزایای اصلی کلاس چرتکه روش محاسبات ذهنی آن است . اگر فیلم های محاسبه ذهنی چرتکه را مشاهده کرده باشید ، متوجه می شوید که کودکان دستان خود را روبروی صورت خود گرفته و انگشتان خود را بالا و پایین می کنند که این صحنه باعث ایجاد سو برداشت برای بیننده می گردد، در حالی که دانش آموزان در آن حالت در حال تصور چرتکه به صورت ذهنی در مقابل خود هستند و با دستان خود در حال جابه جا کردن مهره های چرتکه هستند ، به کارگیری این روش موجب تقویت همزمان تصویرسازی ذهنی ، دقت و تمرکز کودکان می گردد.

آیا زمان پاسخ دادن دانش آموزان به سوالات محاسبات ذهنی در کلاس آن ها دچار استرس نمی شوند؟

در پاسخ به این نکته باید توجه داشت که یکی از مزایای کلاس چرتکه افزایش اعتماد به نفس ، قدرت تمرکز و افزایش مهارت های پاسخگویی دانش آموزان در جمع می باشد . محاسبه ذهنی چرتکه این امکان را برای کودکان فراهم کرده تا همزمان که در بین یک جمع مانند خانواده ، کلاس و مدرسه در حال محاسبات ذهنی هستند ، جهت پاسخگویی به سوالات، تمرکز ، دقت و سرعت عمل آن ها افزایش پیدا می کند .

وجود این استرس در دانش آموزان نهایتا پس از ۳ الی ۴ مرتبه پاسخگویی در جمع از بین می رود و مانع از تشدید استرس و اضطراب صحبت کردن در جمع در سنین بالاتر می گردد . همان گونه که بسیاری از ما افرادی را با سنین بالا و حتی تحصیلات عالیه مشاهده کرده ایم که از صحبت کردن در جمع دچار استرس می شوند.